Isnin, 20 Mei 2013

Bantah GST, Selar Keborosan Kerajaan BN - Dewan Pemuda PAS

Tags


1. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menolak cadangan Kerajaan Barisan Nasional yang nekad melaksanakan Cukai Perkhidmatan dan Barangan (GST) yang sebelum ini telah menerima bantahan di Parlimen dan seluruh negara sejak 2011. Amat dikesali kerana dengan mandat undi popular sebanyak 46% BN begitu angkuh untuk menghukum rakyat yang majoriti tidak mengundi mereka.

2. Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Idris Jala bahawa Malaysia mampu memperolehi pendapatan negara mencecah sehingga RM27 bilion, jika cadangan cukai barangan dan perkidmatan (GST) dilaksanakan pada kadar 7 peratus, seperti di negara jiran, Singapura amatlah mengejutkan kerana pada 2011 Senator BN ini mencadangkan GST pada kadar 4 peratus sahaja. Dengan kenyataannya baru-baru ini menunjukan Kerajaan BN yang baru ini begitu tamak dan terdesak mengurangkan kadar defisit dengan menaikkan cadangan asal dari 4 peratus kepada 7 peratus iaitu hampir sekali ganda. Malah kadar itu dilihat lebih tinggi dari kadar cukai perkhidmatan dan jualan sedia ada sebanyak 6 peratus sahaja. 

3. Kerajaan BN juga sehingga kini masih gagal menyenaraikan bekalan makanan, barangan komoditi dan perkhidmatan dikatakan mahu dikecualikan dari GST atau sifar cukai. Apa yang pasti apabila cukai ini dikenakan, rakyat sebagai pengguna akhir sebenarnya akan membayar GST sebanyak 28 peratus bagi menampung GST yang ditanggung oleh Pengeluar atau pengilang (7 peratus), Pemborong (7 Peratus), Peruncit (7 peratus) dan GST Pengguna sendiri (7 peratus). Pengguna tidak sedar kerana dalam resit hanya ditunjukkan bil GST 7 peratus sedangkan 21 peratus GST yang dikenakan kepada Pengeluar, pemborong dan peruncit sudah dimasukkan dalam kos kenaikkan harga barang.

4. Alasan bahawa pengenalan GST diimbangi dengan penurunan cukai pendapatan juga tidak relevan kerana kelompok yang membayar cukai pendapatan di negara ini hanya sekitar 10%. Jika dilaksanakan juga, rakyat yang berpendapatan rendah akan menerima kesan paling teruk kerana mereka terpaksa membayar GST sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Ini menyebabkan jurang antara golongan miskin dan kaya dinegara ini semakin besar yang akhirnya akan melonjakkan kadar inflasi negara lebih dari 3.5 peratus dimasa hadapan.

5. DPPM mengesa Kerajaan BN membatalkan hasrat melaksanakan GST dan juga mengurangkan kadar cukai perkhidmatan dan jualan sedia ada dari 6 peratus kepada kurang dari 4 peratus. 



6. Sebagai langkah meningkatkan kadar pendapatan negara, penguatkuasaan kutipan Cukai Pendapatan perlu dibuat secara telus. Begitu juga kutipan hutang kepada sektor swasta dan korporat khususnya dari kroni-kroni BN wajib dibuat secara jujur. Kita tidak mahu hutang korporat dihapuskan begitu sahaja atas faktor menjaga kepentingan kroni seperti yang Kerajaan BN berikan kepada Tan Sri Tajuddin Ramli, dimana hutang korporat MAS berjumlah RM589 juta dihapuskan begitu sahaja sedangkan peminjam PTPTN dikejar sampai ada yang disekat ke luar negara dan dibawa ke Mahkamah kerana gagal membayar hutang. 

7. Sehingga kini, Kementerian Kewangan juga mengesahkan yang Kerajaan BN masih gagal mengutip hutang korporat dari Kumpulan YTL sebanyak RM53.1 bilion, Kumpulan Tan Sri Syed Mokhtar sebanyak RM 34.3 bilion, UEM Khazanah RM 19 bilion, Kumpulan Genting RM 16.4 bilion, Kumpulan Berjaya RM 8.8 bilion, Axiata Khazanah RM 11.5 bilion dan banyak lagi. Jika hutang-hutang ini dikutip, kerajaan bukan sahaja mendapat RM 27 bilion setahun, malah lebih dari itu dan tidak perlu membebankan rakyat yang berpendapatan rendah dengan melaksanakan GST.

8. Kerajaan BN juga haruslah mengamalkan dasar perbelanjaan berjimat cermat dan tidak berbelanja sesuka hati demi meraih sokongan rakyat. Pendedahan Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Parlimen sebelum ini, bahawa delegasi Perdana Menteri yang melawat London, New York dan Washington tahun lepas sahaja sudah mencecah RM 3 juta! amat mengejutkan rakyat sedangkan anggaran sebenar bagi lawatan di tiga tempat ini hanyalah RM 400 ribu. Jika pembaziran seperti ini di teruskan oleh pemimpin BN, sampai bila pun negara akan terus mengalami belanjawan defisit.

9. DPPM menyeru rakyat dan NGO-NGO bangkit bersatu menolak GST ini bagi menjaga kepentingan semua. Negara kita tidak miskin, tetapi yang memiskinkan negara adalah pemimpin BN yang boros dalam berbelanja dan mengawal kewangan negara. 

10. Negara akan bangkrap jika BN terus mengamalkan dasar perbelanjaan sebegini dan dalam masa yang sama hutang kroni tidak dikutip dan rakyat pula dibebankan dengan pelbagai cukai baru dan kenaikkan harga barang.

Nasrudin Hassan
Ketua DPP Malaysia

Sumber : Page Nasrudin Hassan

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon