Selasa, 28 Jun 2011

Jaket Jacko RM5.4j

Tags

JAKET   yang pernah dipakai  Michael Jackson dalam video ‘Thriller’   dilelong dengan harga AS$1.8 juta.
JAKET yang pernah dipakai Michael Jackson dalam video ‘Thriller’ dilelong dengan harga AS$1.8 juta.

Baju pencetus kegilaan fesyen pada 1980

LOS ANGELES: Satu jaket kulit merah dan hitam yang pernah dipakai Raja Pop, Michael Jackson dalam video Thriller dilaporkan dilelong dengan harga AS$1.8 juta (RM5.4 juta) semalam, sehari selepas peminatnya menyambut ulang tahun kedua kematian ikon seni terbabit.
Jaket itu yang dibeli pada harga beberapa kali lebih tinggi daripada nilai yang dianggarkan antara AS$200,000 (RM600,000) dan AS$400,000 (RM1.2 juta) mempunyai tulisan ‘Love Michael Jackson” di lengannya dan didedikasikan kepada pereka kostum.
Maklumat mengenai pembelinya tidak didedahkan selepas tawaran bidaan yang dimenangi itu dikirimkan melalui halaman web rumah lelongan Julien, Beverly Hills.

Pelelong menyifatkan jaket itu sebagai antara yang paling diingati dan terkenal pada abad ke 20, mencetuskan kegilaan fesyen pada 1980 apabila ia ditiru dan dijual kepada peminat Jackson atau Jacko di seluruh dunia.

“Jaket hitam dan merah menjadi identiti Jakcson apabila beliau terus menggunakan jaket dengan reka bentuk yang sama ketika mempersembahkan lagu ‘Thriller’ sepanjang karier beliau, katanya.

Jaket itu adalah satu daripada dua yang pernah digunakan Jackson ketika video ikon beliau manakala yang lain dipamerkan di muzium Rock and Roll Hall of Fame di Cleveland, Ohio.
Sebahagian daripada jualan itu akan diserahkan kepada Shambala Preserve di California, tempat Jackson mempunyai dua harimau Benggala bernama Thriller dan Sabu yang berada di situ sejak 2006 apabila penyanyi berkenaan meninggalkan Neverland Ranch, katanya.

Pada Sabtu lalu, peminatnya di seluruh dunia meraikan ulang tahun kedua kematian Jackson yang berusia 50 tahun.

Beliau meninggal dunia akibat pengambilan ubat bius melebihi dos ketika sibuk membuat persiapan siri konsert kemunculan semula beliau di London.

Doktor peribadinya, Conrad Murray, dijangka akan menjalani perbicaraan atas dakwaan membunuh tanpa niat di Los Angeles pada September ini. – AFP

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon